Лечение и самопомощ при паническо разстройство и паник атаки

Паник атаки и паническо разстройство

Тревожността, страхът или дори паниката са естествена реакция на организма и психиката в ситуации, които са съпроводени с висок дистрес или Ви застрашават. Ако тези състояния обаче са чести и дори постоянни, без видима причина и особено ако силната тревожност е съпроводена с паник атаки, може да става дума за паническо разстройство.

Научете повече за паническо разстройство и паник атаки в тази статия »

Кога да потърсите помощ за тревожност и/ли паник атаки?

Посетете личния си лекар, ако разпознаете симптоми на паническо разстройство – силна тревожност или паник атаки. Можете да очаквате да Ви помоли да опишете симптомите подробно, колко често ги изпитвате и колко дълго продължават.

Научете повече за симптомите на паническо разстройство и паник атаки »

Освен това, лекарят може да Ви направи физически преглед и да Ви назначи допълнителни изследвания, за да изключи други състояния, които биха могли да причиняват симптомите Ви.

Може да Ви е трудно или дискомфортно да говорите за чувствата, емоциите и личния си живот, но се опитайте да се освободите от чувството за тревога или неудобство – целта на лекаря е да идентифицира причината за състоянието Ви и да Ви помогне по най-добрия възможен начин.

Диагнозата паническо разстройство се поставя в случай, че имате редовни и неочаквани пристъпи на паника, предшествани и/ли последвани от поне един месец непрекъснато тревожност или безпокойство за евентуални бъдещи паник атаки.

Лечение на паническо разстройство

Лечението има за цел да намали тревожността и броя на пристъпите на паник атака, които имате, както и да облекчи симптомите Ви.

Обикновено при паническо разстройство се препоръчва психотерапия, понякога комбинирана с прием на медикаменти. Лечението се назначава индивидуално и зависи от симптомите и общото Ви състояние.

Психологическа терапия

В случай, че не желаете да говорите с личния си лекар, можете да се насочите и директно към специалист-терапевт по когнитивно-поведенческа терапия. Разбира се, можете да помолите и личния си лекар за насока или направление.

Като част от психотерапията, Вашият терапевт ще инициира диалог с Вас за това как реагирате, когато имате панически атаки и за какво мислите. Той може да Ви помогне и да Ви даде насоки за промяна на поведението Ви в такива моменти, така че да Ви помогне да запазите спокойствие по време на психическа атака.

Може да се наложи редовно да посещавате личен или друг лекуващ лекар, докато провеждате психотерапия, за да може да внесат корекции на лечението, при нужда.

Лекарства

Медикаментите за паническо разстройство се изписват по преценка на лекуващия лекар и след обсъждане с Вас. Обикновено се препоръчва лекарствата да бъдат комбинирани с психотерапия. 

Обикновено се изписват антидепресанти или лекарства против епилепсия, които да помогнат за намаляване на тревожността. 

Може да са необходими между 2 и 4 седмици, преди антидепресантите да започнат да дават резултат, и до 8 седмици, за да имат пълен ефект върху Вас.

Важно е да запомните, че лекарства за паническо разстройство се приемат единствено след консултация със специалист и трябва да продължете да ги приемате, дори ако смятате, че не действат или ако смятате, че сте по-добре. Спирането на приема на медикаментите трябва да стане само след консултация с личния или лекуващия лекар и обикновено не се прави изведнъж, а става по схема.

Кога да потърсите психиатър или клиничен психолог?

Обикновено личният Ви лекар, психологът или психотерапевтът, с когото работите ще Ви насочи към психиатър или клиничен психолог, едва в случай, че когнитивно-поведенческата терапия и лекарствата не дават желаният резултат и не повлиява симптомите Ви.

Специалистът ще извърши оценка и ще изработи план за лечение, за да Ви помогне да управлявате симптомите си.

Какво можете да направите сами при паническа атака?

Наличието на предварителен план за действие по време на паник атаки ще Ви помогне да се чувствате по-спокойни или поне да намалите времето на действие на паник атаката. Ето няколко неща, които можете да опитате:

  • Не се борете с това, което изпитвате;
  • Опитайте да не променяте местоположението си, докато паник атаката премине, ако това е възможно;
  • Дишайте бавно и дълбоко;
  • Напомняйте си, че паник атаката не може да Ви навреди физически и че ще премине;
  • Извикайте в съзнанието си релаксиращи картини на положителни хора, неща, събития, които Ви успокояват и се фокусирайте върху тях;
  • Не забравяйте, че паник атаките не са животозастрашаващи.

Превенция на паник атаки

Страхът от получаване на паническа атака често увеличава общата тревога и повишава риска от нов пристъп. Както споменахме по-горе, един от начините да избегнете появата на нови паник атаки, е да имате план как да подходите, в случай, че отново изпитате паническа атака. Ето и няколко допълнителни идеи за превенция на паник атаки: 

  • Потърсете книги за самопомощ при тревожност, паническо разстройство и паник атаки, базирана на принципите на когнитивно-поведенческата психология и терапия. Можете да помолите личния си лекар или терапевта си за препоръка.
  • Опитайте релаксиращи физиотерапии, като релаксиращ масаж и ароматерапия, както и успокояващи дейности като йога и пилатес – те могат да Ви помогнат да се отпуснете
  • Потърсете дихателни техники за облекчаване на симптомите
  • Правете редовни физически упражнения, за да намалите стреса и напрежението
  • Избягвайте консумацията на захар под всякаква форма, включително в храни и напитки, както и кофеин, алкохол и никотин – всички те могат да спомогнат за зачестяване и увеличаване на интензивността на пристъпите на паник атаки.
  • Можете да опитате с мобилно приложение за психично здраве.

Научете повече за справяне с тревожност, страх и паника »

Потърсете подкрепа при паник атаки

Паническото разстройство може да има голямо влияние върху живота Ви, но има кой да Ви подкрепи. Може да Ви помогне да говорите с някой, на когото вярвате – приятел или близък. Понякога комуникацията с други хора със същото състояние също е полезна. Можете да потърсите в интернет и социалните медии.

В Дневен център за рехабилитация на психични заболявания с последваща ресоциализация „Свети Рафаил“ ще Ви бъде изготвен индивидуален терапевтичен план за рехабилитация на паническо разстройство за индивидуална терапия и работа в терапевтична група. В „Свети Рафаил“ имате възможност не само да получите подкрепа и насоки от водещи психолози и психиатри, но и да общувате с други хора, които имат паническо разстройство, да обмените подходи за справяне с тревожността и паник атаките.

Свържете се с нас от секцията за контакти.

Забележка:

Публикациите, поместени на уебсайта са само с информационна цел и не са поставяне на диагноза.

Преди да предприемете или прекъснете лечение, да промените назначената си терапия, приема или дозировката на лекарствата си, задължително се консултирайте предварително с лекуващия си лекар.

Ако нямате такъв, можете да се обърнете към екипа от психолози, психиатри и терапевти на фондация Свети Рафаил.

Полезно и актуално

Съвети

Новини

Референции

Други

Последни публикации

Частично финансиране на рехабилитация на психични заболявания.

Частично финансиране на рехабилитация на психични заболявания във фондация “Свети Рафаил”

Психичното заболяване не е присъда! Можете да върнете контрола над живота си!
Фондация “Свети Рафаил”, със съдействието на @Столична община, осигуряват частично финансиране на рехабилитация на психични заболявания.

Виртуална разходка на защитено жилище "Свети Рафаил" [видео]

Виртуална разходка в Защитено жилище „Св. Рафаил“

Разгледайте защитено жилище „Свети Рафаил“, без да напускате комфорта на дома си, с нашата виртуална разходка.

Параноя и параноични мисли

Параноя

На всеки се случва да има параноични мисли понякога, но е добре да знаете кога става дума за клинична параноя и какво можете да направите

Как да реагирате срещу стигма към психичните заболявания

Как да реагирате срещу стигма към психичните заболявания

Преодоляването на проявите на стигма към психичните заболявания е времеемък процес. Даваме ви няколко насоки как бихте могли да се справяте с тях.

За фондация "Свети Рафаил"

За нас

Екип

Свободни позиции