Как да управлявате психичното си заболяване през коледните празници

Коледни празници с психично заболяване

(Твъде много) храна, напитки, семейство, подаръци, безкрайни повторения на “Сам вкъщи”… Коледа и целият коледен период се рекламират като време за радост, но за мнозина – ако не и за всички – тя е съпроводена със значителни предизвикателства. И те са особено натоварващи за тези от нас, засегнати от психично заболяване. 

Ефектът на зимните празници върху хората с психични заболявания

Коледа наистина може да е прекрасно време от годината, но може да е съпроводена и с неприятни моменти и емоции за много хора с психични заболявания. 

Как се отразява на Вас е строго индивидуално и зависи от много неща, но ако знаете кои са нещата, които Ви напрягат по това време от годината, ще Ви е по-лесно да намерите начин, по който да се чувствате по-спокойни и балансирани по празниците. 

По-долу ще се опитаме да дадем кратък списък с част от предизвикателствата, които хора с психични заболявания срещат около Коледа и какви стъпки могат да бъдат предприети, така че да се погрижите за себе си в празничния период. 

„Магия“, но с трудни спомени

Лора, която живее с тревожност и депресия и е преодоляла психоза, обича Коледа заради празничното настроение, акцента върху семейството и приятелите, магията, която съпругът ѝ и те споделят с дъщеря си. Но тя казва, че Коледа е и период на трудни спомени: „Изпитвам силно безпокойство по това време на годината. Приблизително по това време за първи път имах пристъп на психоза преди много години, така че винаги изпитвам страх в този период.”

„Смесени емоции“

Тим, който се грижи за Лора, по Коледа изпитва смесени емоции. „Вълнението и очакването на Коледа понякога могат да доведат до емоционално претоварване – как ще се справим с това да се срещнем с много хора – семействата и близките ни приятели, какво ще стане, ако малките ни племенници не харесат подаръците си, такива неща.” Дори самият факт, че е празник, че има “повод” и всички очаквания, свързани с това, могат да увеличат неимоверно напрежението и да доведат до чувство за вина и провал, ако Коледа не е най-страхотният празник в годината, както “трябва” да бъде.

„Труден период“

Джейн, която живее с биполярно разстройство, споделя, че Коледа може да бъде „сложен период“ – „усещане за принудено веселие, което може да не съответства на настроението на човек в момента. Дори да сте под напрежение, трябва непрекъснато да излъчвате щастие.” 

Всичко това не само може да Ви изтощи, но и да създаде усещане за фалш и неавтентичност, както и да остави чувство за вина и несправяне. 

Фокусът върху храната, от който как да се измъкнеш, може да бъде истинска жестокост към човек, страдащ от хранително разстройство. От друга страна, някои хора се чувстват или действително наддават на тегло и мисълта, че трябва да се отърват от излишните килограми, може да доведе до трудни моменти.

Най-трудното време от годината

За някои хора с психични заболявания, Коледа може да доведе и до допълнителни трудности. Сара, която живее с тревожност, депресия и диагноза гранично личностно разстройство, споделя, че е прекарала последния месец под грижите на психиатричен екип за овладяване на криза и единственият начин, по който успява да управлява психичното си заболяване в момента, е да приеме, че е добре да няма празнично настроение. Тя е решила тази година да не украсява дома си, да няма коледно дърво, да не изпраща подаръци и картички и да не посещавам коледни пазари или забавления. Според нея, ако празнува Коледа, както обичайно прави, това ще доведе до разочарование и яд към начина, по който са нещата в живота ѝ в момента. След като е взела това решение, натискът и напрежението са спаднали и тя се е почувствала по-свободна да контролира живота си.

Съвети как да се справите с празниците, когато имате психично заболяване

Празниците, и специално Коледа, могат да бъдат труден момент за хората с психични заболявания. Затова можем да опитаме на помогнем на себе си или на близките си, така че да облекчим натиска по това време от годината. Ако не знаете откъде да започнете, можете да опитате с нашите предложения по-долу. С времето ще разберете кое е подходящо и кое – не съвсем във Вашия случай.

Приемане

Едно от важните неща, които трябва да имате предвид за Коледа е, че тя е точно както психичното заболяване – засяга хората по много различни начини. Никой не знае през какво преминават останалите, скрито зад усмивките на семейната коледна картичка или на трапезата. В момент, в който всички са празнично настроени и изглеждат щастливи, докато Вие се опитвате да се справите със собствените си мисли, лесно може да започнете да мислите, че светът се носи върху облак от блаженство, докато Вие се давите. Трябва да знаете, че не сте сами – огледайте се и вижте хората, които са до Вас истински и Ви подкрепят. Заедно с това, един от основните Ви инструменти в празничния сезон е приемането – да приемете човекът, който сте, собствената си индивидуалност, къде се намирате (както физически, така и емоционално) и какво можете да направите в момента. Това е всичко, не мислете за нищо друго, освен за текущия момент и как можете да го направите по-приятен за себе си.

Планирайте и не се страхувайте да кажете “не”

Ако кракът Ви е счупен, не бихте участвали доброволно в маратон, нали? По същия начин, когато имате психично заболяване, не трябва да подлагате психическата си издръжливост на изпитания и ненужен стрес.

Може би най-доброто нещо, което можете да направите в момент, е да кажете “не” – не на излишните разходи, не на срещите с определени хора, не на натиска за социализация, дори не на украсата. Позволете си да преминете през празничния период по начин, който Ви носи максимално спокойствие и Ви прави щастливи, дори това да означава да не празнувате или да не се виждате с определени хора – близките Ви ще Ви разберат. 

От друга страна, може да се окаже полезно да опитате нещо. Можете да отидете на ново място, или да опитате нова дейност. Ако установите, че не ви харесва, винаги можете да спрете и да се приберете вкъщи.

Създайте си собствени традиции и очаквания

Някои хора с психични заболявания се чувстват по-спокойни, когато имат създадена традиция за празниците. Не задължително да е нещо особено – често простичките неща помагат, като филм, който гледате всяка година, специално ястие, което приготвяте, разпределяне на семейните ангажименти.

Дайте приоритет на съня си

Сънят и почивката са от ключово значение за подкрепа на издръжливостта Ви по време на коледния сезон. Опитайте да не стоите до късно вечер – лягайте по-рано, а ако решите да се срещнете с приятели или близки, предпочетете по-ранен час или подредете ангажиментите така, че да имате възможност да се приберете по-рано.

Опростявайте нещата и ограничете социалните медии

Коледните и новогодишните равносметки, сравнението с живота на останалите, плановете за бъдещето – това понякога е твърде много, дори за хората, които не страдат от психично заболяване. 

Затова се опитайте да не мислите в голям мащаб и перспектива, а вместо това се съсредоточете върху възстановяването си и върху това какво Ви кара да се чувствате добре в момента, днес, утре. Опитайте се да избягвате социалните мрежи – всеки се опитва да покаже най-доброто от живота и празниците си във Facebook и Instagram. Там всичко е празнично, усмихнато, щастливо, без никакви проблеми и притеснения… Дори да сте напълно наясно, че това е фалшиво и е далеч от реалността, може да Ви донесе усещане за самота и загуба. 

Вземете си почивка и направете нещо за себе си

Коледните празници са изключително интензивни, натоварени и стресови за всички. Кризите са трудни за планиране, особено в празничния период, но можете да се научите да ги предвиждате и да опитате да ги избегнете.

Затова добра идея е да опитате да планирате дните си така, че след всеки по-тежък ден, следва един спокоен ден за почивка. Можете също да предвиждате по няколко часа на ден, които са посветени на Вас, време за почивка и оставане на спокойствие, когато да оставите ангажиментите си настрана. 

Можете да използвате това време за сън или за нещата, които обичате да правите – да се отдадете на хоби, като плетене, рисуване или дори да гледате филми, да четете книга или дори да поспите.

Физическите упражнения също могат да Ви помогнат да преминете през коледния период. Няма значение какви са те – всичко, което Ви носи спокойствие и удовлетворение, дори това да означава да отидете да плувате сами. Можете да се присъедините към група, кояот се занимава редовно с някаква дейност – няма нужда да водите разговор или да влагате твърде много усилия, просто споделете преживяването с присъствие. Усещането, че не всички са отдадени на празненствата, както и че правите нещо заедно с други хора, може да има драматично въздействие върху психиката Ви.

Пожелаваме Ви спокойни празници!

Повече информация за това как фондация “Свети Рафаил” може да Ви помогне за рехабилитация на психично заболяване, можете да получите от страниците “Защитено жилище за настаняване на хора с психични заболявания” и ”Дневен център за рехабилитация на психични заболявания”. 

При допълнителни въпроси, можете да се свържете с нас по удобен за Вас начин от страницата ни за контакти.

Забележка:

Публикациите, поместени на уебсайта са само с информационна цел и не са поставяне на диагноза.

Преди да предприемете или прекъснете лечение, да промените назначената си терапия, приема или дозировката на лекарствата си, задължително се консултирайте предварително с лекуващия си лекар.

Ако нямате такъв, можете да се обърнете към екипа от психолози, психиатри и терапевти на фондация Свети Рафаил.

Полезно и актуално

Съвети

Новини

Референции

Други

Последни публикации

Частично финансиране на рехабилитация на психични заболявания.

Частично финансиране на рехабилитация на психични заболявания във фондация “Свети Рафаил”

Психичното заболяване не е присъда! Можете да върнете контрола над живота си!
Фондация “Свети Рафаил”, със съдействието на @Столична община, осигуряват частично финансиране на рехабилитация на психични заболявания.

Виртуална разходка на защитено жилище "Свети Рафаил" [видео]

Виртуална разходка в Защитено жилище „Св. Рафаил“

Разгледайте защитено жилище „Свети Рафаил“, без да напускате комфорта на дома си, с нашата виртуална разходка.

Параноя и параноични мисли

Параноя

На всеки се случва да има параноични мисли понякога, но е добре да знаете кога става дума за клинична параноя и какво можете да направите

Как да реагирате срещу стигма към психичните заболявания

Как да реагирате срещу стигма към психичните заболявания

Преодоляването на проявите на стигма към психичните заболявания е времеемък процес. Даваме ви няколко насоки как бихте могли да се справяте с тях.

За фондация "Свети Рафаил"

За нас

Екип

Свободни позиции