Справяне с тревожност, страх и паника

Тревожност, страх и паника

Вие, както и повечето хора, вероятно понякога се чувствате тревожни или уплашени и няма причина за безпокойство, ако успявате да ги контролирате и не влияят на живота Ви. В случай обаче, че тревожността и уплахата Ви съпътстват често, дори ежедневно и се влияят негативно на начина Ви на живот, може би е добре да опитате подходи, с които да си помогнете.

При трудност да се справите с чувство на тревожност, страх или паника, можете да потърсите подкрепа от близки, приятели, към психотерапевт или към личния си лекар, който да Ви насочи към подходящ специалист. Ако имате установено психично заболяване, можете да се обърнете също и към лекуващия си психиатър и/или терапевт 

Симптоми на тревожност

Тревожността може да получи външен израз по много различни начини и може да включва физически, психически и поведенчески симптоми, както и различни комбинации и от трите. Не винаги е лесно да разпознаете кога тревожността е причината да се чувствате или да действате или се държите по различен начин.

Физически симптоми на тревожност

По-долу изброяваме неща, които бихте могли да чувствате физически и биха могли да са симптом на тревожност:

  • по-бърз, неравномерен или по-забележим сърдечен ритъм;
  • чувство на замаяност и световъртеж;
  • главоболие;
  • болки в гърдите;
  • загуба на апетит;
  • изпотяване;
  • задух;
  • силно усещане за горещина (горещи вълни);
  • треперене.

Психични симптоми на тревожност

Следващият списък включва какво бихте могли да изпитвате психически, което е възможно да е признак на несъзнавана тревожност:

  • чувство на напрежение или нервност;
  • неспособност да се отпуснете;
  • притеснение за миналото или бъдещето;
  • желание да заплачете;
  • безсъние;
  • затруднена концентрация;
  • силен страх от най-лошото, което може да се случи;
  • натрапчиви травматични спомени;
  • натрапчиви мисли.

Промени в поведението, признак на тревожност

И накрая, но не на последно място, е списъкът с поведенчески симптоми, признак на тревожност:

  • не може да се насладите на свободното си време;
  • трудности да се грижите за себе си;
  • необходими сериозни усилия за изграждане или поддържане на отношения;
  • нежелание и притеснение от опитването на нови неща;
  • избягване на места и ситуации, които създават безпокойство;
  • компулсивно поведение, като постоянно проверяване на нещата.

Симптоми на паническа атака

Ако изпитате внезапна, силна тревожност и страх, това може да са симптоми на паническа атака. 

Други симптоми могат да включват:

  • силно учестен сърдечен ритъм
  • чувство като пред припадък – замаяност, световъртеж, причерняване;
  • усещане, че губите контрол;
  • изпотяване и/или треперене;
  • задух или учестено дишане;
  • изтръпване в пръстите на ръцете и/ли краката или на устните;
  • гадене (повръщане).

Паник атаката обикновено продължава от 5 до 30 минути. Паник атаките може да бъдат много плашещи, но не са опасни и вероятно няма да ще Ви навредят.

Какво да направите, за да се справите с тревожност, страх или паник атака?

Опитайте:

  • говорете за чувствата си с приятел, член на семейството, медицински специалист или съветник;
  • дихателни упражнения за успокояване;
  • физически упражнения – дейности като бягане, ходене, плуване и йога могат да Ви помогнат да се отпуснете;
  • ако Ви е трудно да заспите, опитайте различни техники – може да успеете да намерите някоя, която Ви помага;
  • стремете се към поддържане на здравословна диета с редовни хранения, за да поддържате енергийните си нива стабилни;
  • обмислете възможността за помощ и подкрепа от групи, където хората използват своя опит, за да си помагат;
  • слушайте безплатни аудио ръководства за психическо благополучие и подобряване на живота;
  • изтеглете мобилни приложения за релаксация, концентрация и по-добър сън.

По-добре да избягвате

  • не се опитвайте да правите всичко наведнъж – поставяйте си малки цели, които лесно можете да постигнете;
  • не се фокусирайте върху нещата, които не можете да промените – съсредоточете времето и енергията си, за да си помогнете да се почувствате по-добре;
  • не избягвайте ситуации, които Ви притесняват – малко по малко започнете да се поставяте все по-често в ситуации, които Ви карат да се чувствате тревожни и след известно време ще установите, че тревожността намалява постепенно;
  • недейте да мислите, че сте сами и няма кой да Ви подкрепи или разбере в тревожността, паниката и страха – повечето хора изпитват безпокойство или страх в определен момент от живота си;
  • избягвайте да облекчавате състоянието си с помощта на алкохол, цигари, хазарт или наркотици – всички те могат да повлияят негативно на  физическото и психичното здраве.

Консултация с психотерапевт 

Психотерапията не е само за душевно болните. Понякога напълно психически здрави хора имат нужда от помощ и допълнителна подкрепа, за да се справят с определни етапи в живота си. Можете да опитате с психологически терапии като когнитивно-поведенческа терапия, например, но е важно да го направите, когато се чувствате готови за това и можете да се доверите на психотерапевта, когото сте избрали.

Получаване на направление от личния лекар

Личният Ви лекар познава семейната Ви история, както и преминатите заболявания. Той може да Ви даде добра насока за специалист, който да Ви консултира. 

Възможно е дори да се окаже, че има физиологична причина за симптомите Ви. 

Причини за тревожност, страх и паника

Има много различни причини, които провокират прояви на безпокойство, страх или паника и те са индивидуални при всеки.

Когато се чувствате тревожни или уплашени, тялото Ви отделя хормони на стреса, като адреналин и кортизол. Това може да бъде полезно в някои ситуации, но може да причини и физически симптоми, като сърцебиене и обилно изпотяване. При някои хора това може да резултира и в паническа атака.

Редовните епизоди на тревожност, страх или паника могат да бъдат и основен симптом на някои здравословни състояния. Не се самодиагностицирайте – говорете с личния си лекар, ако се притеснявате за това как се чувствате.

Идентифициране на причината

Когато знаете каква е причината да изпитвате безпокойство, страх или паника, е възможно по-лесно да контролирате тези състояния.

Ето няколко примерни възможни причини примери:

  • работа – усещане за натиск по време на работа; безработица или пенсиониране;
  • семейство – трудности в отношенията, развод или грижи за близък или роднина;
  • финансови трудности – неочаквани разходи, дългове, по-високи сметки;
  • здраве – заболяване, нараняване или загуба на близък;
  • травматични преживявания в миналото  – насилие, тормоз, злоупотреба или пренебрегване.

Дори значими житейски събития, като закупуване на къща, раждане на бебе или планиране на сватба, могат да доведат до чувство на стрес и тревожност.

Може да Ви е трудно да обясните на хората защо се чувствате по този начин, но разговорът с някого може да Ви помогне да изясните собствените си преживявания и да намерите решение за себе си.

Психични състояния, свързани с тревожност, страх и паника

В таблицата по-долу посочваме някои от състоянията, които са свързани с тревожност, страх и паника.

СимптомиВъзможна причина
чувство на безпокойство, което не изчезва; тревожността засяга начина Ви на животагенерализирано тревожно разстройство
непреодолим страх от нещо специфично, като предмет, място или животнофобии
редовни пристъпи на паникапаническо разстройство
чести спомени, анализиране и повторно мислено преживяване на минали травматични събития; кошмари и ретроспекциипосттравматично стресово разстройство

.

Забележка:

Публикациите, поместени на уебсайта са само с информационна цел и не са поставяне на диагноза.

Преди да предприемете или прекъснете лечение, да промените назначената си терапия, приема или дозировката на лекарствата си, задължително се консултирайте предварително с лекуващия си лекар.

Ако нямате такъв, можете да се обърнете към екипа от психолози, психиатри и терапевти на фондация Свети Рафаил.

Полезно и актуално

Съвети

Новини

Референции

Други

Последни публикации

Частично финансиране на рехабилитация на психични заболявания.

Частично финансиране на рехабилитация на психични заболявания във фондация “Свети Рафаил”

Психичното заболяване не е присъда! Можете да върнете контрола над живота си!
Фондация “Свети Рафаил”, със съдействието на @Столична община, осигуряват частично финансиране на рехабилитация на психични заболявания.

Виртуална разходка на защитено жилище "Свети Рафаил" [видео]

Виртуална разходка в Защитено жилище „Св. Рафаил“

Разгледайте защитено жилище „Свети Рафаил“, без да напускате комфорта на дома си, с нашата виртуална разходка.

Мартеница с кауза - подкрепете хората с психични заболявания и дайте своя принос за намаляване на стигмата към психичните разстройства

Мартеница с кауза | Ръчно изработени мартенички в подкрепа на хората с психични заболявания

Мартеница с кауза – подкрепете хората с психични заболявания и дайте своя принос за намаляване на стигмата към психичните разстройства

Какво представлява шизофренията?

Какво представлява шизофренията?

В този материал говорим за симптомите на шизофрения, кога се проявяват, а също така и как се поставя диагноза, какви лечения са налични и какви са перспективите за хората, страдащи от шизофрения и техните близки.

Причини и лечение на разстройство на личността

Причини и лечение на разстройство на личността

Причините за поява на разтройство на личността са индивидуални за всеки човек. По същия начин, подходящото лечение и рехабилитация трябва да бъдат съобразени с конкретния случай.

За фондация "Свети Рафаил"

За нас

Екип

Свободни позиции