Повишена тревожност и депресия през пролетта – как да се справим?

Психични страдания през пролетта - причини и подходи за справяне

Почти всички свързваме пролетта с време за ново начало, промяна и повишена енергия. Но за някои хора обаче тя е символ на психични страдания – тежка депресия и тревожност през месеците март и април. Изследванията показват, че пикът на депресивните състояния и самоубийствата обикновено е в края на пролетта и началото на лятото. Затова тук логично идва въпросът:

Какво в пролетта предизвиква такъв безпорядък в психиката?

Пролетните месеци идват с натиск за срещи и по-честа комуникация с хора, повишени очаквания, заложени от обществото, както и от нас самите, за това какво трябва да искаме, правим и преживяваме. Като допълнение, променливото време носи повишен риск за физическото ни здраве, като настинки, грипове и други. Когато всичко това се комбинира, може да предизвика период на вътрешна борба, която да ни “извади от строя” психически. Според психолози, състоянието може да е леко, подобно на лека форма на бебешки блус, или много по-сериозно, като дори е възможно да се стигне до така нареченото ”сезонно афективно разстройство”.

Сезонното афективно разстройство е психическо страдание, което се характеризира с промяна в настроението, характеризираща се с поява на депресивни симптоми, проявяващи се по едно и също време всяка година, като обикновено през останалата част от годината, психичното състояние е стабилно. 

Сезонно афективно разстройство се среща най-често през зимата, когато се случва известно забавяне в биологичните процеси в организма. При някои хора то се изразява в силна умора и липса на енергия, които могат да доведат до твърде много сън и/или преяждане. През пролетта обаче, това афективно разстройство често включва повишена тревожност, възбуда или дори маниакални състояния.  

Преходът от зима към лято може да бъде психически изтощаващ процес, тъй като изисква хората да променят поведението си и нивата на социална ангажираност. Въпреки че популярната представа за зимата е за време на скука и мрак, за някои хора сезонът предлага спокойствие, комфорт и защита от суматохата на външния свят. А когато дните започват да стават по-дълги, нарастват и очакванията за повишена социална активност.

Пролетните фестивали са магнит за събирания на семейството, приятелите, дори с непознати, а по-топлото време прави излизането на открито по-привлекателно, което води и до по-чести излети, групови разходки и всякакви социални мероприятия. За хората, които предпочитат да останат вътре, този натиск може да донесе вълна от безпокойство.

Докато повечето от нас очакват щастливо пролетта и кроят планове как да прекарат повече време на открито, други се борят с предизвикателството да влязат в този нов вид режим и се чувстват по-зле

Може да бъде наистина трудно, ако сезонът не ви носи естествена енергия

Освен всичко останало, пролетта идва със социалното задължение да бъдем щастливи – популярната култура и литературата рисуват това време като време на надежда и радост. BTS, седемчленната к-поп група, приравнява пролетта към надеждата в техния сингъл „Spring Day“; боливудските песни наричат ​​пролетта време на любов; Шекспир, в своя „Сонет 98“, говори за чувствата на пролетната любов и изобразява април като духа на младостта, заедно с други забележителни поети в историята като Уилям Уърдсуърт, П. Б. Шел и Джон Милтън, празнуващи пролетта чрез своите творби.

Всичко това може да донесе психични страдания за хората, които не споделят същия ентусиазъм. Те може да се почувстват по-самотни и още повече отчуждени. 

Вероятно това е времето на годината, когато най-малко очаквате да се чувствате притеснени – 

Ако не чувствате пролетта като останалите, може да се чудите: „Какво ми е?“

Това емоционално отчуждение от приятели и социални кръгове се усложнява от физическото дистанциране от тях. През пролетта обикновено хората ходят на почивка на групи и когато нямаш желание за това, изолацията както в буквалния, така и в емоционалния смисъл, се засилва. Това може да доведе до усещане, че всичко се разпада и за липса на подкрепа. 

Когато гледате в социалните мрежи как приятелите ви се наслаждават на перфектни ваканции, се радвате за тях, но понякога можеш да изпитате ревност и завист, когато видиш това.

Друг фактор, спомагащ за повишена тревожност е, че пролетта идва точно след новата година и може да усили тежестта на непостигнатите цели, поставени в началото на годината. Пролетта се характеризира с много моменти, в които се акцентира на резултатите. За студентите академичният календар е пълен – изпити, сесия, оценки, резултати от кандидатстване, и това може да се окаже потискащо. За възрастните, които работят, обикновено през март се прави отчитане на резултатите и оценка на постигнатото през предходната година, което може да причини финансов и професионален стрес. Притесненията, свързани с производителността и с оценката на постиженията могат да увеличат тревожността. Могат да се появят мисли като „Не съм достатъчно добър“, „Аз съм провал“, „Няма да стигна до никъде” и т.н. 

Сезонните афективни разстройства не се изразяват само в психични страдания  

Пролетта носи физически преживявания, които са през други сезони не са сериозен фактор като повишен пренос на цветен прашец. Това може да причини различни алергични реакции – силна хрема, задушаване, сърбеж и кихане. Променливото време създава и условия за развитие на различни грипни състояния – вирусите все още са активни, а при честото излизане и срещи с хора, болестотворните организми се пренасят лесно. Ако сте психически стабилни, проявата на симптомите на алергия, настинка или дори грип могат да ви причинят леко неудобство, но в условия на съпътстващи психични страдания, може да се почувствате нещастни, тревожни и дори да доведат до лош сън или безсъние. 

Освен това, лекарите посочват, че алергените предизвикват отделянето на химикали, предизвикващи тревожност. Според проучвания, при хората, които се страдат от поленова алергия веднъж или два пъти годишно, стресът от справянето с нея може да добави повече тревожност от нормалното към ежедневния им живот.

Как можете да си помогнете при сезонни афективни разстройства?

Лекарите препоръчват водене на дневник за психичните страдания, които изпитвате през пролетта. Това включва описване на настроението ви, промените в апетита, проблемите със съня, проблемите с концентрацията и физическото състояние. Сезонните афективни разстройства могат да се проявят и чрез физически симптоми като безсъние или главоболие. Според психолози, често хората наистина не знаят, че това, което изпитват, е депресия. Те може просто да не се чувстват добре и да не разбират защо.

Потърсете помощ

Обикновено хората си мислят, че трябва да има конкретна причина, за да изпаднат в депресия – травматизиращо събитие, преумора или нещо друго, но това не е вярно. Всъщност, причина има – в тялото ви текат биологични процеси, което предизвикват състоянието ви, но трудно могат да бъдат забелязани или предотвратени. 

А стигне ли се до психично страдание, обикновено хората решават, че проблемът не е толкова сериозен и/или могат да се справят сами с тревожността и психичните страдания, така че не е нужно да търсите помощ. Често можете да чуете и от близки и познати, които не са изпитвали подобни състояния, да не се “лигавите” и да “се стегнете”.

Изпитвате ли психично страдание от каквото и да е естество, потърсете професионална помощ. Не трябва да неглижирате грижата за себе си и да се поддавате на външно влияние, когато не се чувствате добре. Неразбирането, липсата на подкрепа и стигматизацията на психичните страдания трябва да бъде прекъсната и фокусът да бъде поставен върху вашето физическо и психическо благополучие.

Забележка:

Публикациите, поместени на уебсайта са само с информационна цел и не са поставяне на диагноза.

Преди да предприемете или прекъснете лечение, да промените назначената си терапия, приема или дозировката на лекарствата си, задължително се консултирайте предварително с лекуващия си лекар.

Ако нямате такъв, можете да се обърнете към екипа от психолози, психиатри и терапевти на фондация Свети Рафаил.

Полезно и актуално

Съвети

Новини

Референции

Други

Последни публикации

Частично финансиране на рехабилитация на психични заболявания.

Частично финансиране на рехабилитация на психични заболявания във фондация “Свети Рафаил”

Психичното заболяване не е присъда! Можете да върнете контрола над живота си!
Фондация “Свети Рафаил”, със съдействието на @Столична община, осигуряват частично финансиране на рехабилитация на психични заболявания.

Виртуална разходка на защитено жилище "Свети Рафаил" [видео]

Виртуална разходка в Защитено жилище „Св. Рафаил“

Разгледайте защитено жилище „Свети Рафаил“, без да напускате комфорта на дома си, с нашата виртуална разходка.

Мартеница с кауза - подкрепете хората с психични заболявания и дайте своя принос за намаляване на стигмата към психичните разстройства

Мартеница с кауза | Ръчно изработени мартенички в подкрепа на хората с психични заболявания

Мартеница с кауза – подкрепете хората с психични заболявания и дайте своя принос за намаляване на стигмата към психичните разстройства

Какво представлява шизофренията?

Какво представлява шизофренията?

В този материал говорим за симптомите на шизофрения, кога се проявяват, а също така и как се поставя диагноза, какви лечения са налични и какви са перспективите за хората, страдащи от шизофрения и техните близки.

Причини и лечение на разстройство на личността

Причини и лечение на разстройство на личността

Причините за поява на разтройство на личността са индивидуални за всеки човек. По същия начин, подходящото лечение и рехабилитация трябва да бъдат съобразени с конкретния случай.

За фондация "Свети Рафаил"

За нас

Екип

Свободни позиции