5 стъпки за по-добро психическо здраве

По-добро психическо здраве

Според изследвания, има 5 неща, които могат да Ви помогнат да подобрите психическото си здраве и благополучие. Опитайте някое от тях днес и това може да Ви помогне да се почувствате по-позитивни и да Ви даде увереност, че можете да извлечете максимума от живота. 

По-добро психическо здраве – стъпка 1: Активна комуникация “на живо”

Добрите взаимоотношения са важни за вашето психическо здраве. Ето някои от предимствата, за които може да допринесе комуникацията:

  • Изграждане на чувство за принадлежност и себеутвърждаване;
  • Получаване на възможност за двустранно споделяне положителен опит;
  • Получаване на емоционална подкрепа и възможност Вие да предложите такава на другите.

Има много неща, които можете да опитате, за да изградите по-силни и близки взаимоотношение с хора, с които Ви е приятно да общувате:

Опитайте:

  • Опитайте се всеки ден да отделяте време, за да бъдете със семейството си; например, можете да се уговорите за удобно време, в което всички заедно да вечеряте;
  • Възобновете контакта със стари приятели, с които не сте се виждали отдавна и организирайте среща с тях;
  • Уговорете периодични срещи с близките си приятели, например, всеки втори четвъртък от месеца;
  • Изключвайте телевизора, за да говорите или да играете с децата, приятелите или семейството си;
  • Излезте на обяд с колега;
  • Посетете приятел или близък, който се нуждае от подкрепа или компания;
  • Станете член на група, която се занимава с нещата, които са интересни за Вас;
  • Участвайте в благотворителни събития; 
  • Използвайте максимално технологиите, за да поддържате връзка с приятели и семейство, когато са далеч от Вас, без да пропускате всеки удобен случай да се видите на живо. Приложенията за видео чат са полезни за отдалечена комуникация.

Избягвайте:

  • Недейте да разчитайте само на технологиите и социалните медии за изграждане на взаимоотношения. Лесно е да придобиете навика само да изпращате кратки съобщения, да пишете в чат или да коментирате публикациите на близките си, като губите личния контакт с тях.

По-добро психическо здраве – стъпка 2: Физическа активност

Физическата активност има благотворен ефект не само върху тялото и добрата форма. Изследванията единодушно показват, че спортът подобрява и психическото здраве.

Ето как физическата активност ще помогне на благосъстоянието Ви:

  • Повишава самочувствието Ви;
  • Помага Ви да си поставяте цели и да ги постигате, както и Ви дава умения за продоляване на различни предизвикателства;
  • Спомага за химически промени в мозъка Ви, които могат да помогнат за положителна промяна на настроението ви;

Опитайте:

  • Намерете физическа активност, която Ви изглежда интересна и забавна и потърсете информация и статии как можете да се подготвите за практикуването ѝ, без да се ангажите твърде много финансово и времево;
  • Ако имате увеждане или хронично заболяване, потърсете подходяща физическа активност за него;
  • Обмислете да се занимавате с плуване, каране на колело, а защо не и танци;
  • Започнете с базови упражнения и без голямо натоврване.

Избягвайте

  • Не е нужно да прекарвате часове във фитнес зала, за да сте физически активни (освен ако това не е нещо, което Ви доставя удоволствие). Ще постигнете много по- добри резултати, ако се занимавате с нещо, което Ви харесва и Ви е интересно и почти без усилие може да стане част от живота Ви. 

По-добро психическо здраве – стъпка 3: Научете нещо ново

Новите умения също подобряват Вапето психическо здраве, според учените. Новото занимание, независимо дали е ново хоби, нов език, или просто нещо, което не сте опитвали досега (и може никога повече да не опитате), води до следните положителни ефекти върху Вашето психическо здраве:

  • Повишаване на самочувствието и самооценката;
  • Изграждате чувство за цел и усещане за собствена значимост;
  • Помага за разширяване на социалните контакти, както и за изграждане на по-доба комуникация;

Дори да нямате време или желание да започвате нещо напълно ново, има много различни начини да правите нови неща, макар и практикувай вече познатите Ви дейности.

По-долу Ви даваме няколко идеи, които можете да опитате.

Опитайте

  • Сгответе нещо ново – опитайте нова рецепта или прочетете съвети за здравословно хранене и готвене;
  • Поемете несвойствена задача в офиса или поемете нова отговорност, например, предложете да помагате на нов или по-неопитен служител или да изнесете серии презентации пред екипа, които ще подобрят презентационните Ви умения; 
  • Измислете си собствен “направи си сам” проект, например, поправяне и пребоядисване на отдавна скърцаща стара врата. Ако вече имате опит като домашен майстор, можете да опитате и нещо по-голямо – можете да рачитате на много безплатни уроци онлайн;
  • Запишете се на курс по чужд език, по интересна за Вас тема, с която не сте запознати, или за повишаване на квалификациите, които вече имате;
  • Предизвикайте себе си с нови хобита, като например да списване на блог, започване на нов спорт, уроци по рисуване, фотография и други. 

Избягвайте

  • Недейте да се заемате с дейности или курсове, които не са Ви интересни или не Ви карат да се чувствате добре. Нормално е да има известно предизвикателство, когато започнете нещо ново, но ако го правите по задължение или без желание, по-добре да се откажете и да потърсите нещо по-подходящо за Вас. 

По-добро психическо здраве – стъпка 4: Дарете доброта

Правенето на добрини и доставянето на радост на другите помагат и на Вие да имате по-добро психическо здраве. Това се случва по следните начини:

  • Създава до положителни емоции и усещане за награда; 
  • Създава усещане за смисъл и собствена стойност;
  • Помага за по-добрата връзка, комуникация и разбиране на другите хора

Проявата на добрини могат да бъдат малки жестове към други хора, които да ги зарадват или да им помогнат. Също така могат да е и нещо по-голямо, като доброволен труд или правене на дарение. Вижте няколко идеи, как да подобрите своето психическо здраве, като помагате на другите.

Опитайте

  • Изкажете искрена благодарност на някого за нещо, което е направил за Вас; 
  • Попитайте приятели, близки или колеги как се чувстват и наистина чуйте какво ще Ви отговорят;
  • Отделете време за приятели или близки, които се нуждаят от подкрепа или компания;
  • Преложете помощ на някого когото познавате с ремонта, който прави или с друг проект.

По-добро психическо здраве – стъпка 5: Насладете се на мига

Можете да подобрите Вашето психическо здраве, като обръщате повече внимание на настоящия момент и го оценявате. Това включва нещата, за които мислите, това, което чувствате, Вашето тяло, света около Вас.

Обръщането на внимание на всичко, което е и се случва “тук и сега”, може да Ви помогне да започнете да се наслаждавате повече на живота и да се научите да разбирате себе си по-добре. Този подход може да доведе до положителни промени в начина, по който се чувствате, в отношението Ви към себе си и живота Ви, както и към това как подхождате към предизвикателствата. 

Спрете за няколко минути, не мислете за миналото и бъдещето и се насладете на сегашния момент!

5 стъпки за по-добро психическо здраве

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Към началото