Живот с диагноза “клинична депресия”

Живот с диагноза клинична депресия

В живота на всеки човек има пикове и спадове, но понякога депресията се задълбочава дотолкова, че трудно може да бъде контролирана. В такива случаи се поставя диагноза “клинична депресия”. След поставянето на диагнозата и овладяването на острите епизоди, вероятно Вие и Вашите близки и приятели се чудите дали и как бихте могли да се върнете към обичайния си начин на живот. За да Ви помогнем, по-долу Ви предлагаме няколко ключови стъпки, които можете да предприемете за рехабилитация и ресоциализация след депресия, както и максимално намаляване на възможността от повторна проява на клиничната депресия (рецидив).

Как да живеем с диагноза “клинична депресия”?

От изключително значение при възстановяването от депресия е да има някого, на когото да вярвате, който да Ви насочва, подкрепя и да Ви помага в моментите, когато имате нужда. Това може да бъде близък роднина, приятел или партньор, но не е задължително да е някой от близкия Ви кръг. Можете да се доверите на екперт, който да полага професионална грижа за Вас и рехабилитацията Ви, както и на терапевт, който да Ви помага да се справяте в по-трудните моменти. 

Споделяйте преживяванията си, проблемите си, депресивните мисли.. всичко, което Ви вълнува

Споделянето на мислите и чувствата, които Ви притесняват, може да Ви помогне да се почувствате по-добре, да Ви предложи различна гледна точка, нов подход за решение на проблемите Ви, както и да Ви помогне да научите повече за депресията си. Изследванията показват, че говоренето може да помогне за по-бързото възстановяване от депресия, както и за по-лесно преодоляване на стреса като цяло. 

В зависимост от индивидуалните Ви предпочитания, има различни начини за споделяне:

  • Споделяне с група: можете да споделите преживяванията си с група (например, по време на груповите терапевтични сесии, организирани в защитено жилище “Свети Рафаил”), да поговорите с приятели или роднини;
  • Споделяне в тесен кръг или само с един човек: ако предпочитате да говорите пред по-малко хора, или дори само пред един, можете да посещавате индивидуални терапевтични сесии, или да споделяте с човек, на когото вярвате (близък, приятел, партньор); 
  • претворяване на емоциите чрез изкуство: може да не се чувствате комфортно да обсъждате психичното си състояние и да споделяте страданията си с другите и в такъв случай различните форми на изкуство могат да Ви помогнат да намерите отдушник на емоциите си и да подобрите настроението си – писане, поезия, рисуване, плетене, шиене, майсторене… всичко, което Ви доставя радост.  

Забавете темпото и се насладете на мига

Често сме толкова заети и замислени за бъдещето, че преминаваме през живота “на скорост”, без спрем и да се насладим на хубавите неща. Но, ако спрете за малко и се насладите на настоящия момент – на собствените си мисли, емоции, на света около Вас, на всичко хубаво, което Ви заобикаля, това може да възвърне в значителна степен психическия Ви баланс. 

Можете да срещнете тази техника и под названието “carpe diem” (“улови мига”). Тя се препоръчва за когнитивна терапия не само на хора, които в момента се чувстват добре, но са преживели 4 или повече депресивни епизода, но и на такива, които са били или все още са подложени на силен дистрес или психическо натоварване. С нейна помощ могат да се предотврати евентуален бъдещ депресивен епизод. 

Приемайте предписаните Ви лекарства за клинична депресия

Много е важно да приемате антидепресантите си, както е предписано, дори ако започнете да се чувствате по-добре. Ако спрете да ги приемате твърде рано, депресията може да се върне.

Говорете с лекар или фармацевт, ако имате някакви въпроси или притеснения относно лекарството, което приемате. Листовката, включена към Вашите антидепресанти съдържа информация за възможните взаимодействия с други лекарства или добавки, както и други странични ефекти.

При необходимост да приемате други лекарства или добавки, включително и такива, продавани без рецепта, задължително първо се консултирайте с лекар. Това важи особено за болкоуспокояващи или хранителни добавки. В някои случаи те могат да повлияят на действието на антидепресантите.

Диета и упражнения при клинична депресия

Упражненията и здравословният режим на хранене могат да окажат съществено влияние върху това колко бързо ще се възстановявате след депресията. Като допълнение, спортът и правилната диета ще подобрят и общото Ви здравословно състояние, което е от значение за всеки човек.

Здравословната диета може да Ви помогне за повишаване на настроението, а и като цяло начинът Ви на хранене е също толкова важно за поддържането на психичното Ви здраве, колкото и за превенция на голяма част от физическите здравословни проблеми.

Изследвания показват, че физическата активност и упражненията могат да бъдат почти толкова ефективни, колкото антидепресантите, за ограничаване на въздействието на симптомите на депресия.

Казано иначе, физическата активност може да подобри настроението Ви, да намали стреса и чувството за безпокойство. Движението и спортът спомагат за производството на ендорфини (химикали, произвеждани от тялото, които Ви карат да се чувствате добре и щастливи), а заедно с това подобряват и самочувствието Ви. 

Като допълнение, всяка форма на физическа активност може да отклони вниманието Ви от негативните мисли и да подобри социалните Ви контакти.

Употреба на цигари, алкохол и наркотици при депресия

При депресия, може да се изкушите да приемате стимулиращи субстанции, които обещават да Ви накарат да се почувствате по-добре. Но дори в началото да Ви се струва, че цигарите, алкохолът и наркотиците Ви помагат, в дългосрочен план те ще влошат състоянието Ви – както физически, така и психически.

Бъдете особено внимателни с употребата на канабис. Може би си мислите, че употребата на марихуана е безвредна, но изследванията показват убедителна връзка между употребата на канабис и психични заболявания, включително депресия.

Учените са доказали, че ако употребата на канабис има следните ефекти:

  • влошава симптомите на депресия;
  • води до усещане за силна умора и незаинтересованост от нещата около Вас и Вас самите;
  • води до засилена склонност към депресия, която рецидивира по-рано и по-често;
  • намалява въздействието на антидепресантите;
  • увеличава вероятността от спиране на антидепресантите, преди пълното възстановяване от депресия;
  • намалява възможността за пълно възстановяване и връщане към обичайното ежедневие.

Личният Ви лекар или терапевт може да Ви даде насока и да Ви окаже подкрепа, в случай, че пиете или пушите твърде много, както и при употреба на наркотици.

Мога ли да работя, ако страдам от клинична депресия?

Причините за депресия могат да бъдат различни, но ако във Вашия случай работата е причината да изпаднете в депресия или състоянието Ви засяга способността да вършите професионалните си задължения, е възможно да се наложи да си дадете почивка, докато се възстановите достатъчно. 

Някои изследвания доказват връзка между задълбочаване на депресивните състояния при продължително време без работа. Освен това, в някои случаи на депресия, връщането на работа би могло да подпомогне въстановяването. 

По тази причина, Вие, заедно с Вашият лекуващ лекар, ще вземете решението дали във Вашия случай можете да се върнете на работа, или е по-добре да си дадете малко по-дълга почивка.

Насоки за работното ежедневие след депресия

Връщането на работа след депресия може да доведе до различни предизвикателства – както от личен, така и от професионален характер, затова трябва предварително да сте психически готови да ги посрещнете. Най-важното обаче при връщане към нормален работен режим е максимално да избягвате да се подлагате на силни емоции и стрес, включително стрес, свързан с работата Ви. 

Ако сте нает на пълен работен ден, е възможно поне в началото или за по-дълъг период от време да имате нужда да работите на по-малко работни часове или с по-гъвкаво работно време, особено ако напрежението в работата предизвиква симптоми на депресия. 

По закон, всички работодатели са длъжни да направят разумни корекции на работното време и условията на работа, така че да осигурят комфортна работна атмосфера за хората с увеждания и хронични заболявания, което включва и хора с психични заболявания. 

Невъзможност за работа в следствие на депресия

В случай, че като резултат от депресията Ви, нямате възможност да работите, имате право на различни обезщетения. В зависимост от конкретната ситуация, можете да вземете платен отпуск по болест, да получите обезщетение за загуба на трудоспособност по болест, както и различни социални грижи. 

Грижа за близък с клинична депресия?

Депресията, както повечето заболявания (не само физически, но и психически) повлиява не само начина на живот на болния, но и на хората около него – неговите роднини, приятели, деца, партньор в живота. 

Ако се грижите за болен от депресия, това може да обтегне отношенията Ви с него, както и с близките Ви хора, да повлияе на семейния, личния и професионалния Ви живот. Може да има моменти, в които се чувствате отчаяни, в безизходица и да несигурни какво да правите. В подобна ситуация е добре самите Вие да имате някой, който да Ви подкрепи – специалист, група за подкрепа или човек, на когото да се доверите и който би могъл да Ви насърчи и да Ви помогне.

Факт е, че мъжете са по-малко склонни да поискат помощ, в сравнение с жените. Обикновено, когато са в трудна ситуация или са в депресия, те са по-склонни да посегнат към алкохол или наркотици, в търсене на отдушник за проблемите си. Трябва да имате предвид и това, ако се грижите за мъж и да наблюдавате поведението му, а ако Вие сте мъж, имайте предвид, че наркотиците и алкохолът няма да Ви помогнат, напротив – могат да усложнят ситуацията още повече. 

Ако човекът до Вас страда от депресия… 

Ако човекът, с когото имате връзка или брак, страда от депресия и това влияе негативно на отношенията Ви, консултация със семеен терапевт може да Ви помогне. 

В случай, че имате деца, колкото и да са малки, по-добре е да подходите директно и да им обясните ситуацията по разбираем начин, вместо да криете от тях или да ги лъжете. Ситуацията е натоварена за всички, но се постарайте да отделяте достатъчно време на децата и да общувате пълноценно с тях. Не се страхувайте да дискутирате с тях ситуацията, ако те имат нужда от това или ако усетите, че се притесняват или страхуват от нещо. Давайте им насоки, но избягвайте да им възлагате прекалено много отговорности, неприсъщи за възрастта им. Подкрепяйте ги и ще се изненадате колко много подкрепа можете да получите от тяхна страна. 

Ако изпитвате затруднения или смятате, че децата чувстват дискомфорт, можете да се обърнете за съвет към детски психолог или терапевт.

Депресия и самоубийство

Повечето случаи на самоубийства са свързани с психични разстройства и повечето от тях са предизвикани от тежка депресия. 

Предупредителните признаци, че някой, страдащ от депресия, може да обмисля самоубийство, включват:

  • действия, които предполагат окончателност – раздаване на притежания, писане на завещание, сбогуване с приятели и т.н.;
  • разговори за смърт или самоубийство – потенциалният самоубиец може да изкаже директно намеренията си с фраза като “Иска ми се да съм мъртъв”, но по-често хората с депресия говорят по темата индиректно, споменавайки неща като “Мисля, че мъртвите хора са по-щастливи от нас…” или “Не би ли било хубаво да заспиш и никога да не се събудиш?”; 
  • самонараняване – като разрези по ръцете или краката, изгаряне с цигари и други;
  • внезапно безпричинно повишаване на настроението – това може да означава, че човекът с депресия е решил да направи опит за самоубийство и това решение го кара да се чувства по-добре.

Как да си помогнете сами, ако сте в депресивна криза или мислите за самоубийство?

Ако самите Вие страдате от депресия и изпитате желание за самоубийство или депресивна криза, споделете незабавно с терапевта си или личния си лекар. Те ще Ви помогнат. 

В случай, че нямате желание да говорите с лекуващите Ви лекари, нито с близките си, можете да се обадите на националния номер 112. Номерът на горещата линия за София е 09249 17 223

Живот с диагноза “клинична депресия”

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Към началото