Как да помогнете на себе си или на близък с разстройство на личността

Помощ при разстройство на личността - как да си помогнем сами или да помогнем на близък човек

За хората с разстройство на личността всеки ден може да бъде борба, както и да има моменти, когато всичко изглежда твърде трудно за постигане. Има стратегии за справяне, които могат да помогнат. По-долу ви даваме идеи какво можете да направите, за да си помогнете както сега, така и в дългосрочен план. В края на публикацията даваме и няколко съвета за близките на страдащи от разстройство на личността, с които могат да окажат подкрепа и помощ на любимите си хора.

Как да си помогнете, когато страдате от разстройство на личността?

Всеки от нас е индивидуалност и по тази причина различни неща могат да ни помогнат, независимо дали става дума за физическо или психично заболяване. Понякога това дори може да зависи от моментното ни настроение или състояние. Така, изпитани техники може да се окажат по-малко подходящи и да е необходима малка промяна в подхода към проблема. Затова, опитайте се да бъдете добри към себе си, ако нещо не работи за вас в конкретен момент или като цяло. Всички ние сме уникални, така че нещата, които намирате за полезни, когато се опитвате да се справите с труден момент, може да са различни от общоприетите и е възможно да се променят с времето.

Какво мога да направя в момент на криза, за да се почувствам по-добре?

Когато емоциите ви са много и интензивни, може да е полезно да разделите нещата, които ви натоварват и да се съсредоточите само върху едно от тях в конкретен момент. По-долу ви предлагаме списък със съвети и техники, които могат да ви помогнат в трудни периоди, породени от разстройство на личността. С течение на времето ще намерите тези, които работят за вас, или може да откриете свои собствени техники, които да добавите към списъка.

Когато се чувствате се ядосани, разочаровани или неспокойни

Ето няколко идеи за това какво можете да направите, за да преодолеете усещането за гняв, разочарование или безпокойство при разстройство на личността:

  • опитайте практикуване на дихателни техники;
  • пуснете си любима музика и танцувайте или пейте;
  • ангажирайте ръцете си – можете да се занимаете с поправка или да създадете нещо ново;
  • занимавайте се с креативна дейност, като оцветяване, рисуване, творческо писане или правене на музика;
  • опишете чувствата си в дневник;
  • вземете душ – някои хора смятат, че студеният душ може да помогне, когато сте ядосани, разочаровани или неспокойни.

Ако се чувствате депресирани, тъжни или самотни

За преодоляване на усещането за депресия, тъга или самота, може да ви помогне някоя от следните техники:

  • настанете се удобно и гледайте любимото си телевизионно предаване или YouTube канал;
  • почетете интересна книга или препрочетете някоя от любимите си;
  • напишете всички свои негативни чувства на лист хартия и го смачкайте или скъсайте;
  • слушайте песни или гледайте видеоклипове, които повдигат настроението ви;
  • напишете утешително писмо до частта от себе си, която се чувства тъжна или сама;
  • гушкайте домашен любимец или мека играчка.

Когато се чувствате тревожни, паникьосани или напрегнати

Можете да опитате някое от следните неща, за да се справите с усещането за тревога, паника и напрежение:

  • направете си топла напитка и я изпийте бавно, като обръщате внимание на вкуса и аромата, формата на чашата и тежестта й в ръката ви;
  • вдишайте дълбоко и бавно 10 пъти, като броите всяко вдишване на глас;
  • вземете лист и опишете в конкретни детайли всичко, което ви забикаля и за което се сещате, като час, дата, цвят на стените и мебелите в стаята;
  • вземете топла вана или душ – това може да помогне за промяна на настроението ви, като създаде успокояваща атмосфера и разсейващо физическо усещане.

Чувствате се дисоциативни или отдалечени

Ако изпитвате усещане за дистанцираност и дисоциация, опитайте да направите едно или няколко от нещата, описани по-долу:

  • започнете да дишате бавно и задържайте дъха си при всяко вдишване и издишване;
  • слушайте звуците около вас;
  • ходете боси;
  • увийте се в одеяло и го почувствайте около себе си;
  • хапнете нещо, което обичате, като се фокусирате върху усещанията, която всяка хапка ви носи, или подушете нещо със силен вкус или мирис.

Имате мисли за самонараняване

При мисли за самонараняване, в следствие на криза на разстройство на личността, можете да опитате следните подходи за справяне:

  • залепете тиксо или лепенка върху кожата си и отлепете;
  • поставете и задръжте кубчета лед там, където искате да се нараните;
  • вземете много студен душ.

При разстройство на личността, както и при други психични страдания, не всяко нещо е полезно и работещо за всеки. Възможно е да намерите собствени методи за справяне с различните ситуации или емоции. Прилагането на техники, които не смятате за полезни, може да е много изтощително, тъй като ги прилагате насила и защото така трябва, без да вярвате, че наистина ще помогнат. Вярно е, че понякога трябва да преодолеете известна вътрешна съпротива, за да приложите определена техника, особено ако емоционалното преживяване е силно интензивно, но ако сте установили, че определен подход не ви помага, е по-добре да опитате нещо различно.

Какво мога да направя в дългосрочен план при разстройство на личността?

Много често отделянето на време за вас самите и за подобряване на качеството ви на живот, може да промени в голяма степен начина, по който се чувствате. По-долу ви предлагаме няколко идеи какво можете да направите в тази насока.

Поговорете с някого

Комуникацията и социализацията могат да бъдат предизвикателство, ако не се чувствате добре, в следствие на разтройство на личността. Възможно е да срещате трудности да се свържете с друго човешко същество, но понякога споделянето на мислите, които ви тревожат, може да ги направи малко по-лесни за преодоляване. Ако не се чувствате комфортно да говорите с хората около вас, можете да опитате да се свържете с екип за психологическа подкрепа.

Водете дневник на настроенията си

Наблюдаването и отбелязването на различните настроения, през които преминавате, ще ви помогне да разберете повече за себе си, за моделите на емоционалното ви състояние и да можете да забелязвате как настроението ви се промяня и евентуално какво провокира промяната. Това са неща, които бихте забелязали по трудно по друг начин. Много хора с разстройство на личността, както и с други психични разстройства и дори без установени психични заболяания, използват дневници на настроението, за да разберат по-добре себе си и как обкръжаващата ги среда им влияе.

Полезно е да записвате и добрите неща, които сте направили или са ви се случили. Важно е да практикувате емпатия и добро отношение към себе си и да отбелязвате положителните стъпки, които сте предприели, или техниките, които ви помагат.

Понякога има добри периоди, когато симптомите на разстройство на личността почти не се проявяват и не пречат на ежедневието ви, но в други моменти те могат да бъдат съкрушителни. Понякога е трудно да не се самоупреквате за повторната поява на определен симптом или действие, но мислете за това, като за нещо, върху което ще продължите да работите.

Предварителна подготовка за трудни ситуации

Може да не винаги се чувствате в състояние да кажете на хората как се чувствате или от каква помощ се нуждаете, така че е добра идея да създадете кризисен план, който обяснява кое е най-доброто, което някой може да направи при спешен случай или криза на разстройството на личността. Той може да включва следната информация:

  • с кого да се свържат хората около вас – добавете едно или повече имена, телефонни номера или друг начин за бърза връзка със съответния човек; добре е да предупредите и хората, които са включени в този списък;
  • какви начини на лечение или терапия предпочитате да ви бъдат прилагани и/ли такива, които бихте предпочели да избегнете; добавете и неща, които биха могли да бъдат опасни за вас, като алергени или ситуации, които биха могли да обострят състоянието ви;
  • в каква ситуация смятате, че би била наложителна спешна медицинска помощ и/ли болнично лечение.

По-горе предлагаме само пример за това какво може да включва плана. Вие можете да прецените каква допълнителна информация да включите, която смятате за важна конкретно за вас, в случай на спешност.

Направете си комплект за самопомощ

В моменти, в които не се чувствате добре, може да ви е полезно да имате бърз достъп до определени неща, които ви помагат да се справите с предизвикателства, свързани с разстройство на личността. Става дума за нещо като комплект за първа помощ, но за вашето психично здраве. Той може да включва всичко, което смятате, че би било полезно, като:

  • любими книги, филми или музика;
  • стрес топка или играчка за намаляване на тревогата;
  • полезни цитати или насърчителни бележки;
  • картини или снимки, които намирате за успокояващи или ви създават приятни емоции;
  • меко одеяло или пухкава играчка;
  • свещ с приятен аромат или торбичка с лавандула.

Стратегии за справяне с мисли за самонараняване

При хората с разстройство на личността, самонараняването може да бъде начин за справяне с много трудни емоции или непреодолими ситуации и преживявания. Направете предварително списък с неща, които да ви помогнат да преодолеете такива мисли. Поставете и добре оборудвана домашна аптечка на достъпно място за спешни случаи.

Опитайте упражнения за концентрация или релаксация

Има различни физически и дихателни упражнения, които могат да ви помогнат да се почувствате по-спокойни и да управлявате натрапчивите мисли, следствие от разстройство на личността. Разгледайте различни варианти и опитайте за определен период от време тези от тях, които ви се струват интересни. Имайте предвид, че този тип упражнения изискват известно постоянство, преди да дадат резултати.

Научете се да бъдете добри към себе си и си повтаряйте, че животът ви може да бъде различен, ако положите малко старание за това. Някои дни може да не си спомняте усещането за позитивност и надежда за бъдещето, но не трябва да забравяте, че това е само временно и ще премине. Заслужавате да бъдете щастливи и да живеете пълноценен живот и не трябва да позволявате на разстройството на личността или което и да е друго заболяване, физическо или психическо, да ви отнеме това.

Потърсете подкрепа от терапевти или други хора с разстройство на личността

Разговорът с хора, които имат подобен опит може да ви бъде много полезен. Можете да се включите в програма за терапия и рехабилитация на разстройство на личността, където да срещнете с други хора, страдащи от психично заболяване. Така ще получите не само специализирана терапевтична помощ и подкрепа за ресоциализация и връщане на контрола над живота ви, но ще можете да обмените опит, да споделите преживяванията си и да получите и предоставите подкрепа на други хора, които преминават през същото.

Погрижете се за физическото си здраве

Вашето физическо здраве може да има значение за това как се чувствате емоционално, така че е важно да се грижите за него, доколкото е възможно. Можете да започнете с някои от нещата, които са описани по-долу:

Опитайте се да спите достатъчно

Пълноценната почивка и качественият сън ще ви дадат енергия, с която може по-лесно да се справяте с трудни емоции и преживявания. Опитайте се да опознаете границите си – какво количество почивка ви е необходима, за да се чувствате добре, дали само нощният сън ви е достатъчен, или имате нужда от кратки почивки през деня, дали атмосферата в жилището ви е достатъчно предразполагаща за спокоен сън, дали имате нужда от леко осветление, или по-добре си почивате на тъмно и т.н. Направете промени, ако са необходими и си създайте режим, които да спазвате. Не забравяйте обаче да обръщате внимание и на тялото си – когато имате нужда от повече почивка, си я позволявайте, без значение дали е част от режима ви, или не.

Помислете за вашата диета

Редовното и здравословно хранене може да промени настроението и енергийните ви нива, затова е добре да приемате достатъчно количество храна, която е качествена и ви позволява да си набавите всички необходими хранителни вещества. По този начин можете да подобрите не само физическото, но и психичното си благосъстояние.

Включете физическа активност в ежедневието си

Упражненията, дори да са с леко натоварване, могат да бъдат наистина полезни за вашето психическо благополучие. Не е нужно да е нещо енергично, опитайте кратка разходка или дори лека гимнастика в седнало положение, докато сте на бюрото.

Прекарвайте време навън

Прекарването на време на въздух и сред зеленина може да има много положителни ефекти върху качеството на живот. Независимо дали ще изберете лек преход в планината, пътуване до някоя близка природна забележителност, или дори разходка в парка, това може значително да подобри настроението ви и емоционалното ви състояние. Затова опитайте да излизате повече и да прекарвате поне малко време навън ежедневно, независимо от метеорологичните условия.

Избягвайте наркотиците и алкохола

Понякога може да си мислите, че употребата на наркотици или алкохол ще ви помогне да се разсеете от трудните преживявания и емоции, но ефектът от това би бил само временен, а в дългосрочен план тази употреба може да ви накара да се почувствате много по-зле, както и да попречи да се справите с основните проблеми, които употребата на психоактивни вещества може да е маскирала.

Специализирана подкрепа при допълнителни фактори, допринасящи за психичното страдание

Някои хора с разстройство на личността са имали много трудни преживявания, които са допринесли за тяхното психично страдание, като насилие или дискриминация. В случай, че сте претърпели психична травма или сте имали други проблеми от този тип, може да ви е полезно да потърсите терапевтична помощ и за тях или да споделите за тях на лекуващия си лекар или терапевт.

Приятели и семейство на страдащи от разстройство на личността – как другите могат да помогнат?

По-долу даваме насоки за близки, приятели и роднини, които искат да окажат подкрепа на някого с диагноза разстройство на личността.

Ако някой, когото познавате, е диагностициран с разстройство на личността, неговите мисли, чувства и поведение може да се предизвикат трудности в общуването и поддържането на добрите ви взаимоотношения. В определени моменти може да не сте сигурни какво да кажете или направите, за да помогнете. Затова ви даваме няколко идеи за положителни неща, с да подкрепите свой близък с разстройство на личността.

Бъдете търпеливи към своя приятел или роднина, страдащ от разстройство на личността

В моменти, в които ваш близък човек се намира в криза на разстройство на личността или е в момент, в който трудно се справя с емоциите си, опитайте да проявите търпение и да не започвате спор или сериозна дискусия. Може би е по-добре да изчакате, докато и двамата се почувствате по-спокойни, за да обсъдите конкретната ситуация или друг въпрос, който изисква внимание.

Много хора с личностно разстройство осъзнават голяма част от чувствата и емоциите си, но често им е наистина трудно да ги контролират. Споделят, че сякаш някой е превзел главата им за кратко време, след което се чувстват изключително неудобно от действията си и отблъскват хората, в опита си да се почувстват по-добре.

Бъдете спокойни и проявете състрадание и емпатия

В момент, когато някой се опитва да се справи с натрапчиви и негативни мисли и чувства, поведението му може да е непредвидимо или нараняващо, което може да ви накара да се почувствате неспокойни. Опитайте се да разберете какво изпитва близкия ви човек, страдащ от разстройство на личността и към какво са насочени неговите мисли, чувства и поведение. Това може да ви помогне да останете спокойни и да му окажете подкрепа.

Не бъдете осъдителни към вашия близък с разстройство на личността

Опитайте се да изслушате близкия си човек, без да му казвате какво трябва или не трябва да чувства, или да му натяквате, че реагира прекалено емоционално. Може да не разбирате защо се изпитва определени емоции, но да признете чувствата му и да ги приемете, може да означава много за него. Опитайте да проявите емпатия и разбиране към близкия си човек и това, което преживява. Покажете подкрепа, като се стараете да избягвате да критикувате неговите мисли или възгледи. Поставете се на негово място и помислете какво бихте изпитвали, ако тези мисли и чувства бяха ваши.

Напомнете на страдащия за другите аспекти на неговата личност

Диагнозата разстройство на личността не означава, че човекът, на когото е поставена, не може да бъде симпатичен, интелигентен, забавен, мил, силно мотивиран или креативен. Може да бъде успокояващо да напомните на близкия си човек, страдащ от личностно разстройство и за останалите неща, които виждате у него и заради които го цените и харесвате, особено ако на самия него му се налага да положи усилие, за да ги види.

Опитайте се да поставите ясни граници и очаквания

Може да е полезно да сте сигурни, че и двамата знаете къде са границите на отношенията и комуникацията ви и какво очаквате един от друг. Това може да ви помогне да управлявате трудни чувства и ситуации. Изясняването на очакванията за начина на разговор помежду ви, с какво можете да помогнете и кои ситуации са ви некомфортни, може да бъде полезно за отношенията ви и за избягване на напрежение и конфликти.

Планирайте предварително

Може да бъде наистина напрягащо и страшно, когато знаете, че някой, на когото държите, се самонаранява или се бори със суицидни мисли. Попитайте близкия си човек с разстройство на личността как бихте могли да помогнете, когато преминава през труден период или е в криза и се опитайте да бъдете подговени за подобна ситуация.

Научете повече за разстройството на личността и помогнете в противопоставянето на стигмата

Говорете с близкия си човек, страдащ от разстройство на личността и се опитайте да разберете какви ситуации или разговори го карат да преживява или да изпитва негативни мисли и емоции. Положете старание да научите повече за личностното разстройство и проучете възможностите за лечение и рехабилитация, които могат да помогнат за подобряване на благосъстоянието и повишаване на качеството на живот на страдащия.

Разстройство на личността е сложна диагноза сама по себе си, но заедно с това, е възможно да се наложи вашият близък да се справя и с погрешни и ограничаващи схващания на други хора, докато паралелно води нелеката битка с психичното заболяване. Опитайте се да информирате максимално много хора в обкръжението на вашия приятел или роднина за психичните заболявания и да им помогнете да ги разберат по-добре, за да му спестите стигматизацията и неправилните „етикети“, които другите могат да му поставят.

Погрижете се за себе си

Да бъдете опора и да помагате на любим човек, който се бори с разстройство на личността, може да бъде наистина трудна. Опитайте се да запомните, че собственото ви психическо здраве също е важно. Затова не забтавяйте да обръщате внимание на себе си и собствените си емоци и преживявания, потърсете техники за управление на стреса и поддържане на вашето благополучие – физическо и психическо.

Забележка:

Публикациите, поместени на уебсайта са само с информационна цел и не са поставяне на диагноза.

Преди да предприемете или прекъснете лечение, да промените назначената си терапия, приема или дозировката на лекарствата си, задължително се консултирайте предварително с лекуващия си лекар.

Ако нямате такъв, можете да се обърнете към екипа от психолози, психиатри и терапевти на фондация Свети Рафаил.

Полезно и актуално

Съвети

Новини

Референции

Други

Последни публикации

Частично финансиране на рехабилитация на психични заболявания.

Частично финансиране на рехабилитация на психични заболявания във фондация “Свети Рафаил”

Психичното заболяване не е присъда! Можете да върнете контрола над живота си!
Фондация “Свети Рафаил”, със съдействието на @Столична община, осигуряват частично финансиране на рехабилитация на психични заболявания.

Виртуална разходка на защитено жилище "Свети Рафаил" [видео]

Виртуална разходка в Защитено жилище „Св. Рафаил“

Разгледайте защитено жилище „Свети Рафаил“, без да напускате комфорта на дома си, с нашата виртуална разходка.

Как да помогнете на близък с шизофрения?

Кога се проявяват симптомите на шизофрения?

Шизофренията обикновено се проявява след пубертета – при повечето хора това става в края на тийнейджърските години до началото на 30-те, в редки случаи се наблюдава по-ранно или по-късно начало.

Кратко ръководство за шизофрения

Кратко ръководство за шизофрения

Шизофренията е сериозно психично заболяване, засягащо около 1% от хората и може да доведе до инвалидност. Научете повече за заболяването тук.

Видове шизофрения. Шизофренен спектър

Видове шизофрения. Шизофренен спектър

Какви видове шизофрения има, какво представлява шизофренният сектор и кои други психични заболявания са част от него

За фондация "Свети Рафаил"

За нас

Екип

Свободни позиции