Как да изберете психотерапевт и съветник?

Как да изберем психотерапевт и съветник по психично здраве

Изборът на терапевт е важно решение, защото работата с правилния специалист по психично здраве може да бъде важна част от възстановяването ви, подобряването на качеството ви на живот ви и поддържането на вашето благополучие в бъдеще. Когато знаете какво да търсите и разберете какво би отговаряло най-добре на вашите специфични нужди, изборът на терапевт може да бъде положителна и продуктивна първа стъпка по пътя ви към по-добро психично здраве.

Какво прави добрият психотерапевт?

Психотерапевтът не е приятел, който изслушва неволите ви и се опитва да ви даде съвет. Правилният терапевт ще ви помогне да разпознаете и промените неща като негативни мисловни модели и/или проблемно поведение, като същевременно ви приема такива, каквито сте. Добрият психотерапевт ви помага да подобрите себе си, без да ви съди за вашите борби.

Съзнателният избор ще ви помогне да извлечете максимума от психотерапевтичните си сесии. Важно е да изберете терапевт, който притежава силни качества и умения за ефективна междуличностна комуникация, които допринасят за изграждане на доверие и ясно можете да усетите, когато отбележите напредък.

Кога трябва да помисля за психотерапия?

Има ли моменти, в които не се чувствате уверени в следващия си ход? Може би понякога сте объркани или не знаете какво да направите, как да постъпите или как да се държите в определена ситуация? Може дори да се усещате уморени и претоварени от това как се чувствате. Ако някое от тези неща ви звучи познато, може би има смисъл да обмислите дали да не опитате с психотерапия. 

Психотерапията е за всеки, който иска да работи върху себе си и е готов да положи усилията, необходими за преминаване и излизане от трудна ситуация или период в живота. Много хора обмислят посещение при психотерапевт, когато не виждат никакъв изход и са в паника, видят я като единственият спасителен пояс за сложни и непосилни за тях ситуации. Истината обаче е, че не е нужно да сте в безизходица и “на дъното”, за да потърсите помощ от психотерапевт. 

В случай, че се справяте с депресия, тревожност, имате проблеми във взаимоотношенията, семейни проблеми, проблеми във връзката, подложени сте на силен стрес, както или сте в период на преход в живота си (например, загуба на близък, развод, смяна на професията, дори бременност, раждане и пенсиониране), разговорът с психотерапевт наистина може да ви помогне.

Ето някои признаци, че може би е време да намерите време за психотерапия:

  • Объркани сте, не знаете накъде да поемете, нито кой път да хванете;
  • Чувствате несигурност в себе си;
  • Избягвате определени хора, места или ситуации;
  • Изпитвате промени в храненето и съня си;
  • Чувствате се под стрес и претоварени; 
  • Усещате силно вълнение;
  • Имате продължителни периоди на спад в настроението и нежелание за нищо;
  • Настроението ви е изключително променливо и трудно можете да овладеете различни емоционални изблици;
  • Непрекъснато си намирате нещо за вършене – вкъщи, в офиса, където и да сте, за да правите нещо, да се държите заети.  

Какво казват психотерапевтите?

По-долу ще ви предлагаме мнението на няколко терапевти, базирано на техния опит с различни случаи и пациенти. 

“Когато почувствате, че се нуждаете от индивидуален съвет и се чувствате блокирани, е чудесен момент да обмислите терапия. Двойките чакат средно 6 години от момента, в който се появи проблем, и чак след това започват терапия – това е твърде дълъг период, тъй като 6 години са много време за живот в болка. Знайте, че проблемите могат да бъдат разрешени, дори и да не са напълно решени, и терапията може да помогне на индивид, двойка или семейство да развие изцяло нова, по-щастлива система за справяне с проблемна динамика във взаимоотношенията.” – Никол Клейман-Рек

„Ако има влияние върху вашите ежедневни дейности и взаимоотношения, тогава може би е време за терапия. Независимо дали сте индивид, двойка или семейство, ако чувствате, че сте блокирани или срещате проблем да изразявате себе си с другите и чувствате повишени нива на стрес или тревожност, терапията може да ви помогне да намалите тези усещания и да повишите увереността си.“ – д-р Жаклин Гулота

„Ако се чувствате сами, изолирани и без надежда, вероятно е подходящ момент да обмислите терапия. Може би се борите с управлението на моментните си емоции или ви липсват умения за ефективна комуникация, за да изразите адекватно себе си пред партньора си или други близки. Виждам терапията като “настройване” и чудесен начин да отделим време да работим върху себе си, без статиката на външния свят или мненията на другите.“ – Адриа Хаг

Какво да търсите при избор на психотерапевт?

Когато избирате психотерапевт, има много фактори, които участват в намирането на най-подходящия, включително специалност, личност, цена и график.

Личност

От всички фактори при избора на терапевт, намирането на такъв, който да ви “пасне” като личност, е може би най-важният. Стотици проучвания показват, че силната връзка между терапевт и клиент е от решаващо значение за успеха на терапията.

Положителната, подкрепяща връзка се основава на няколко фактора, включително:

  • Лично усещане
    Положителната връзка (но не и приятелство) с вашия терапевт е жизненоважна. Това често се нарича чувство за разбирателство.
  • Доверие
    Трябва да се доверите на вашия терапевт достатъчно, за да можете да обсъдите с него вашите мисли, чувства и поведение, дори когато те са страшни или неудобни.
  • Автентичност
    Добрият терапевт е честен и неподправен, демонстрира познания, но не използва професионален жаргон, а обяснява на прост, разбираем език (изглежда като експерт, но не и като знаещ всичко);
  • Безусловно положително отношение
    Психотерапевт, достоен за вашия избор, ви цени и вярва в способността ви да напредвате (вместо да ви гледа като напълно разбито и неспасяем същество или зависим от терапията).
  • Положителна комуникация
    Терапевтите трябва да общуват открито и топло, дори когато посочват области, в които има нужда да поработите, за да израснете като личности.

Вашите собствени предпочитания и ниво на комфорт: Най-добрата терапевтична работа се случва, когато се чувствате свързани и комфортно с вашия психотерапевт. Може също да искате да намерите терапевт, който е запознат с вашата индивидуалност и начин на изразяване на себе си. Това може да бъде особено важно например за хора от ЛГБТИ обществото.

Лицензиране, сертификация и образование

Има много видове специалисти по психично здраве, всички с различни нива на образование, лицензиране и сертификати. Наличието на професионални удостоверения означава, че психотерапевтът е прекарал години в специфично обучение, за да помогне на хора с проблеми с психичното здраве. Това дава увереност в неговото ниво на разбиране и компетентност, необходими не само за подпомагане на хората, но и за избягване на нараняването им.

Използването на идентификационни данни с тяхното име ви казва тяхното ниво на образование, както и техния статус на сертификация и лиценз. Можете също да помолите за допълнителна информация, когато се свържете с тях.

Специалност

Докато повечето психотерапевти виждат различни пациенти по различни причини, много от тях се специализират в определени области. Например, някои се фокусират върху депресия, тревожност или други специфични предизвикателства пред психичното здраве. Някои психотерапевти избират да работят само с определена възрастова група.

Съществуват и много различни подходи към психотерапията, които се фокусират върху конкретни проблемни области, като мисли, емоции или поведение. Някои примери за често срещани видове терапия включват:

  • Когнитивно-поведенческа терапия
    Този тип психотерапия е подход за подкрепа, който е фокусиран върху обучението на хората да идентифицират и променят безполезни, негативни мисловни модели
  • Терапия на приемане и обвързване
    Акцентът при този тип психотерапия е върху нагласите и поведението, насочена е към целите, ръководени от ценности.
  • Диалектическа поведенческа терапия
    Този тип терапия е полезна за управление на емоции и дистрес и включва обучение на умения за ефективно решаване на проблеми и действия;
  • Терапия с експозиция
    Тя помага на хората да се справят и намалят тревожността и фобиите.
  • Терапия, ориентирана към личността
  • При този тип психотерапия основната роля на терапевта не е да преподава умения, а вместо това е да изслушва пациента и да участва в дискусия, която му помага сам да открие как да продължи напред.

Всеки терапевтичен подход има своите предимства сам по себе си. Важното е подходът на терапевта да се основава на доказателства и да е целенасочен, като същевременно остава гъвкав и отворен към вашите индивидуални нужди и опит.

Разходи и застрахователно покритие

При избор на подходящ психотерапевт, няма как да не вземете предвид и цената на терапията.

Попитайте директно терапевта тези детайли, свързани с цената на психотерапията:

  • Какви са таксите на посещение (много терапевти таксуват за 50-минутна сесия);
  • Ако имате здравна застраховка, която покрива психотерапия – проверете дали можете да я използвате при терапевт, който се избрали (може да се наложи да се свържете с вашата застрахователна компания или да разгледате техния списък с одобрени терапевти);
  • Каква сума се покрива от вашата застраховка и колко ще платите вие;
  • Проверете дали вашата застраховка има ограничение в броя на сесиите и как психотерапевтът ви би се съобразил с това ограничение (например, ако вашата застраховка покрива само шест седмици терапия, може ли вашият терапевт да създаде шестседмичен план за вас или да ви предостави алтернативни възможности за заплащането след това?).

Разбира се, че терапията не трябва да увеличава стресовите фактори в живота ви, като причинява финансови затруднения, помислете и от гледна точка на дългосрочните ползи, когато претегляте разходите за психотерапия. Работата с терапевт е инвестиция във вашето психично здраве и качеството ви на живот. Дали според вас си струва да се откажете или да намалите част от другите си разходи?

Ами ако не мога да си позволя психотерапевт?

Говорили сте с различни специалисти по психично здраве, но не сте открили психотерапия, която можете да си позволите, дори ако преосмислите други пера от бюджета си, а здравната ви застраховка не покрива такъв тип разходи, или покритието е твърде ниско. В такъв случай можете да опитате някои възможности, които са по-непопулярни в България: 

  • терапевти с по-гъвкаво ценообразуване;
  • Практики, които работят със студенти – стажанти;
  • Изпробване на онлайн платформи за психотерапия, която може да дава възможност за абонамент с отстъпка;
  • Свържете се с неправителствени организации, занимаващи се в областта на психичното здраве и попитайте дали могатт да ви помогнат;
  • Станете член на група за психично здраве в социалните медии и потърсете възможности там;
  • Свържете се с университети, където се преподава психология и психотерапия или с практики за следдипломна квалификация и попитайте какви възможности за консултация предлагат; 
  • Потърсете психотерапевт, който работи със Здравната каса и попитайте за условията за получаване на направление за работа с него.

Планиране и удобство

Практическите съображения, като местоположението на офиса и гъвкавостта на графика са важни при избора на психотерапевт. Терапевтът, когото изберете, трябва да работи с клиенти в часовите интервали, които са удобни за вас, без да е необходимо да правите сериозна промяна в графика си за всяка сесия и да се подлагате на допълнително напрежение. Би било удобно и полезно за вас, ако кабинетът е на удобно за вас място. Въпреки това, не трябва да се задоволявате с който и да е терапевт, само защото местоположението му е удобно или работи в подходящи за вашия график часове. По-добре е да помислите за разумен компромис, като лека корекция на графика, или излизане малко по-встрани от обичайния ви маршрут, ако това означава да работите с терапевт, на когото имате доверие и ви помага да продължите напред.

Онлайн или сесии на живо?

Много психотерапевти и съветници вече предлагат онлайн терапия, при сесията се провежда на видео чат, в приложение с гарантирана сигурност на връзката.

Видеотерапията може да направи насрочването на сесия значително по-удобно, защото елиминира необходимостта от пътуване до физическо място. А за някои хора е по-лесно да се отпуснат пред камера, вместо на живо, поне в началото. А проучванията показват, че онлайн терапията и личната терапия са по същество еднакви по ефективност.

Социокултурни предпочитания

В допълнение към горните фактори вземете предвид своя пол, сексуална ориентация, религия, раса и етническа принадлежност и културен произход. Вашата възраст също може да окаже влияние в някои случаи. Например, някои терапевти се специализират в работа с млади хора (около 20-30 годишни), а други работят предимно с хора над средната възраст. 

Помислете с какъв човек ще ви е комфортно да работите и да обсъждате лични теми, евентуално дори интимни. Помислете не само за възраст, но и за пол, сексуална ориентация, дори може би раса, ако сте чувствителни по някоя от тези теми.

Забележка:

Публикациите, поместени на уебсайта са само с информационна цел и не са поставяне на диагноза.

Преди да предприемете или прекъснете лечение, да промените назначената си терапия, приема или дозировката на лекарствата си, задължително се консултирайте предварително с лекуващия си лекар.

Ако нямате такъв, можете да се обърнете към екипа от психолози, психиатри и терапевти на фондация Свети Рафаил.

Полезно и актуално

Съвети

Новини

Референции

Други

Последни публикации

Частично финансиране на рехабилитация на психични заболявания.

Частично финансиране на рехабилитация на психични заболявания във фондация “Свети Рафаил”

Психичното заболяване не е присъда! Можете да върнете контрола над живота си!
Фондация “Свети Рафаил”, със съдействието на @Столична община, осигуряват частично финансиране на рехабилитация на психични заболявания.

Виртуална разходка на защитено жилище "Свети Рафаил" [видео]

Виртуална разходка в Защитено жилище „Св. Рафаил“

Разгледайте защитено жилище „Свети Рафаил“, без да напускате комфорта на дома си, с нашата виртуална разходка.

Как да помогнете на близък с шизофрения?

Кога се проявяват симптомите на шизофрения?

Шизофренията обикновено се проявява след пубертета – при повечето хора това става в края на тийнейджърските години до началото на 30-те, в редки случаи се наблюдава по-ранно или по-късно начало.

Кратко ръководство за шизофрения

Кратко ръководство за шизофрения

Шизофренията е сериозно психично заболяване, засягащо около 1% от хората и може да доведе до инвалидност. Научете повече за заболяването тук.

Видове шизофрения. Шизофренен спектър

Видове шизофрения. Шизофренен спектър

Какви видове шизофрения има, какво представлява шизофренният сектор и кои други психични заболявания са част от него

За фондация "Свети Рафаил"

За нас

Екип

Свободни позиции